julskinka

Jag mår illa när jag läser detta, så fruktansvärt illa! Man tror inte att det här är sant, man vill inte tro det. Jag har dock inte tittat på videon, kommer inte göra det heller för det räcker att läsa om hur de behandlar griskultingarna.
 
"Mannen lyfter upp den lilla griskultingen i benen och svingar den med full kraft mot betonggolvet. Efter den kraftiga smällen sprattlar grisen till innan den dör. Den smygtagna filmen från en grisfarm i Kanada väcker avsky på internet, samtidigt som svenskar springer till matbutikerna för att få tag på skinka att ställa fram på julbordet."
 

Okej, detta var i Kanada, men det gör inte saken bättre - för det händer. Dessutom, "Metoden är utbredd i Sverige: "Det är mindre risk att missa om man slår djuret mot golvet", säger Ingemar Olsson, Sveriges Grisfarmare." Alltså man börjar fundera om det här är på riktigt, har folk verkligen INGET hjärta eller samvete?! Jag skäms återigen över att vara människa.
 
Ofta när man ser såna här hemskheter tänker man, vad kan jag göra? Och ofta är det svårt att hjälpa till om man inte är på plats, det man kan göra är att skänka pengar och stödja arbetet. Men i det här fallet kan man faktiskt göra ett aktivt val som direkt påverkar - att sluta äta (eller mindre) kött / välja ekologiskt från gårdar där grisarna/djuren levt ett normalt djurliv. Gillar dock inte att djuren ska vara en produkt för människan över huvud taget, men det är en annan historia.
 
Men tillbaka till artikeln - hur det här inte kan klassas som djurplågeri är en skam och något som helt övergår mitt förstånd. Jag spyr på mänskligheten!
1 Beatrice Jakobsson (foto):

skriven

Sv: Roligt att du är med i min julkalender, hoppas allt är bra! :)

2 Liie:

skriven

Hej! Du deltog i lucka 15, tävlingen om valfri mössa hos Manky.se. Vinnaren är nu presenterad här http://liie.se/2012/december/vinnare-lucka-15.html kolla in vem det blev!

3 ebba:

skriven

hoppas du haft en bra dag , hittat på något speciellt ? :)

Kommentera här: