"vi vinner ju aldrig något"

När det kommer nya kläder till affären så ligger varje plagg inpackat i en egen plastpåse. Och kläder av samma sort ligger ofta tillsammans i ytterligare en plastpåse. I plagget finns också lite papper gömt. Som miljövän är det väldigt tungt att slänga allt detta i brännbart, eftersom det går att återvinna plast och det går att återvinna papper. Så för att lindra mitt samvete lite så har jag några gånger grävt i den stora sopsäcken där man slänger allt, efter plastpåsar, för att sedan gå ner med det till återvinningsstationen. För det smärtar något enormt att veta att plasten bara bränns upp istället för att återvinnas.

Och apropå återvinning: när jag var liten så förstod jag inte riktigt vad återvinning var för något. Jag trodde att det var en tävling, där man kunde vinna massa saker. Det hör man ju på namnet åter-vinning. Dock tyckte jag det var hemskt konstigt att vi aldrig vann någonting, eftersom vi skänkte så mycket saker till återvinningen... Idag vet jag förstås bättre. Fast visst vinner man något ändå - på sikt så mår ju miljön mycket bättre och det är ju en vinst. Sen får man också renare samvete på köpet, och det är ju också bra.

Kommentera här: