hyllningstal

Kollar igenom gamla dokument och hittar en massa skolarbeten. Här är ett hyllningstal jag skrev till Musse i 3:an på gymnasiet:

 

Kära Musse, min fina, älskade kanin.

 

Du har funnits vid min sida i över 8 år. Det är länge för att vara en liten kanin! I 8 år har jag känt dig och fått se dig utvecklas. Från en skruttig och skuttig liten kaninunge till en lugn, erfaren och fullvuxen kanin.

 

Du har din egen personlighet och egenskaper som gör dig så speciell. Vissa kanske tror att alla kaniner är likadana, och bara äter, sover, gräver och skuttar omkring och inte fattar så mycket, men du är så mycket mer än så. Till exempel så gillar du att äta gräs mer än hoppa hinder. Du gillar äpple mer än gurka och du gillar att sitta i knät och bli klappad i timmar!

 

Om jag skulle beskriva dig efter ditt namn skulle det bli:

M som i min

U står för underbar

S får stå för söt och det andra S:et för speciell

och till sist E som i enastående.

 

Till dig har jag alltid kunnat säga precis vad jag vill för jag vet att du inte skvallrar för någon. Jag vet att du alltid lyssnar och även om du inte kan svara så kan det vara skönt att bara få prata ut.

 

Vi har hunnit med mycket tillsammans. 8 år är en lång tid och jag har delat både glädje och sorg med dig. Sorg har vi upplevt några gånger, som till exempel förra julen när du var så sjuk att du inte ens ville röra på dig. trodde jag det var slut på vår tid tillsammans, men efter ett veterinärbesök som skulle visa sig vara avgörande, så piggnade du på dig och var dig själv igen – och jag kunde vara lycklig igen. Våra humör följs åt – när du inte mår bra gör inte jag det heller och när du är glad är jag lycklig.

 

Och gången då jag glömde stänga din bur och jag till min fasa fick se att du inte var där – då trodde jag att det var kört. Men då hade du bara gömt dig under kaninburen bredvid. Jag vet inte, men jag tror att du satt där under de två timmarna du var ”borta” för jag tror faktiskt inte du skulle lämna gården.

 

Glädje har vi också haft massor av. Som till exempel den 28:e maj 2008 då du blev pappa till fem små kaninungar. Det var en av de lyckligaste dagarna i mitt liv och utan dig hade det inte blivit några ungar, så det vill jag tacka dig för.

 

Och tack för alla andra dagar du ger mig lycka. Varje morgon när jag kommer och ska ge dig mat och blir du så glad att du inte vet vart du ska ta vägen. Det är lycka för mig.

 

Avslutningsvis så skulle jag vilja säga att du gör mig verkligen glad och därför är du värd att hyllas. Jag hoppas av hela mitt hjärta att vi kommer fortsätta dela fina minnen tillsammans i framtiden och att jag får njuta av dig i många år till. 

Kommentera här: