Mayaruinerna

Igår hyrde vi cyklar och cyklade iväg mot Mayaruinerna, rätt väg den här gången. Det var helt sjukt varmt och vi var genomsvettiga när vi kom fram. Väl inne på området fick jag värsta Jurassic Park känslan! Det hade bara känts naturligt om det hade kommit fram en stegosaurus ur buskarna liksom.
 

Kolla! Hade lätt kunnat vara en scen från  Jurassic park med grinden där!


Det gjorde det tyvärr inte men däremot kryllade det av leguaner!




 Jag provade kasta ett bananskal till en och den var snabb dit att börja äta. Så jag tänkte att jag äter upp den andra bananen också så dom kan få ett till för nu var det en riktig bjässe där också. Så jag tog upp påsen med bananen i och öppnar, varpå bjässen direkt känner lukten och sätter av åt mitt håll (jag sitter på en bänk) och eftersom jag inte vet om dom kan hoppa så skriker jag rätt ut och kastar hela banan i ren panik till den! Haha tur att ingen såg... Men synd med bananen, jag var ganska hungrig. 



Jag tror inte leguaner hoppar men så som den där enmeters skräcködlan bara sprang åt mig ville jag inte ta några risker ;) hur som helst så bidrog ödlorna till dinosauriekänslan tillsammans med pelikanerna som seglade runt på himlen.
 
Ruinerna var färre och mindre än jag hade väntat mig och man fick inte gå in/upp på några för all var avspärrade. Plus att det stod inte så mycket information om byggnaderna. Jag vill veta vad dom gjorde i varje byggnad, vad dom var till för, hur gamla de var, hur många som bodde i byn osv. 












































Det var en väldigt häftig och vacker plats med det turkosa vattnet i bakgrunden men jag hade förväntat mig mer faktiskt. Jag vill kunna gå in i byggnaderna och känna på dom, nu fick man inte det. Det finns en större pyramid som heter Chichen Itza som är den största vad jag förstår så man kanske borde ha satsat på att åka till den. Eller det finns ju massor av arkeologiska städer häromkring.
 



Det var iallafall stekhett ute och som tur var kunde man bada på en av stränderna (den andra var till för havssköldpaddorna) och det gjorde vi väldigt länge. Det var riktigt stora vågor! Vattnet var ganska smutsigt och upprört med sand och sjögräs (vilket min bikini var full av sen när vi kom hem) men fortfarande sådär turkost. Det var jättekul att vara i vågorna! Ibland blev jag helt dränkt och tumlade omkring nästan ända till strandkanten, som i en tvättmaskin. Men det var skoj! 
 
På vägen hem stannade vi på en supermarket och om det var billigt innan att handla här så var det här helt insane. Vi gick loss på massa butiksbakade bakelser, typ 8 st för typ 15 kr. Ett enliters juicepaket (som tyvärr var sojamjölk med äpplesmak) för 3 kr, en ansiktskräm till mig (typ Loreal) för 37 kr osv. Allt som allt blev det inte ens 100 kr för två kassar! Sjukt.
 
Till middag blev det den vegetariska restaurangen igen, mums! Tyvärr hörde jag fel på pineapple och apple på drickan så jag blev lite allergisk, men men. 


 
Nu är vi påväg i buss till Chetumal där vi ska ta en färja över till San Pedro! Varför är det ALLTID antingen för varmt eller för kallt när man åker buss?! Just nu önskar jag att jag hade tagit med mig jackan uppe i bussen och inte nere i resväskan...
 
 
(Publicerar detta när jag får internet)
 

Kommentera här: